2020. sze 05.

"Zörömbölés"

írta: Panyi György
"Zörömbölés"

 

        Nos, újra itt vagyok a blogon, már meglehetősen régen írtam ide, s ennek csupán az az oka, hogy amit meg akarok osztani, technikailag és az időt tekintve is könnyebb megtennem egyenesen a Facebookon mint itt. 

Nem is rabolnám az idődet, helyette rátérnék egyenesen az okra, ami miatt ide írok, tudniillik nem szeretnék szakítani a hagyománnyal, hogy az "okosoknak" beszóljak, vagy ha éppen úgy tetszik, kiosszam a "hülyéket"....! Ezt eddig is a blogon tettem, most is itt fogom...! Mondhatnád azt, hogy miféle kötözködős fasz vagyok, aki nem képes megférni a többivel, azonban ez nem ilyen fehér vagy fekete. Nevezetesen a legutóbbi videómról van szó (a videót alant megtekintheted), ahol a népi "iparnyelvtan" valamely művésze (nevét fedje homály, ha már a fejét is az fedi), közölte velem, hogy ezt a "zörömbölést" ő kihagyná a ló életéből, mert lehet, hogy ezután majd még jobban fog ettől félni, mint korábban. Hát nem akarnám az "iparművész" kollegát elkeseríteni, de éppen ma mutattam be a tulajdonosának, hogy ezzel a zörgős szarral bármikor és bármilyen formában hozzá lehet nyúlni, mindenféle reakció mellőzésével tűri még azt is hogy a hátsó lábai között matassak, vagy hogy pontos legyek "zörömböljek", sőt még a járó traktorhoz is oda lehet lovagolni, amit korábban nem szívesen tett volna meg. Na, de a dolog itt nem áll meg....! Tudniillik a "népi iparművész kollégának" a profilképén egy szürke lovat fektető csikós látszik, aki feltehetőleg a fent már említett nyelvi ügyességgel bíró kolléga(?) lehet. Tehát az illető vagy csikós, vagy legalábbis annak adja ki magát. És akkor feltenném a kérdést, egy csikósnak esetleg nem illene-e tisztában lenni azzal, hogy mi az az "ostorkivágás"...??? Merthogy a videón látható tevékenység, az elvek alapján ostorkivágás, csupán az eszköz neve más, nevezzük nevén a gyereket, "zörömbölő"...! Ha eddig tudtál követni, tovább megyek...! Láttál- e már olyan csikóslovat, amelyiken ki volt vágva az ostor, és utána még jobban félt az ostortól mint annak előtte....??? Ha igen, akkor aki kivágta rajta az ostort, az bizony nagyon szar, semmi munkát végzett, tudniillik az ostorkivágásnak az a célja, hogy a ló ne féljen az ostortól, s miután eleink már eleve úgy jöttek be 895-ben a Vereckei-hágón keresztül a Kárpát - medencébe, hogy a vállukon ott lógott a karikás ostor, ergo - iparművész barátunkkal ellentétben - ők már tisztában lehettek azzal, hogy a lovon ez hogyan működik, illetve miképpen lehet azt működtetni, ám fehér lovat kék csikósruhában fektető táltos barátunknak erről láthatóan fingja van, rosszabb esetben fingja sincs...! Azonban "Lóértő" barátunk még ennyivel nem érte be, adott egy jó tanácsot, hogy próbáljam meg magamhoz szoktatni a lovat, ahelyett, hogy "zörömbölök" neki....hihihi....! Az persze fel sem merült benne, hogy a videón éppen az zajlik....hihihi....! Iparművész barátunk képviselte a "szakmát"...!

Van egy következő réteg is, aki azt hiszi, hogy a videón látható "hókuszpókusz" - vagy nevezzük ezt követően szakmai nyelven "zörömbölésnek" a kolléga után - egy önálló műsort képez, és ennek semmi helye nincs a ló kiképzésében. Kérem szépen, ha egy lovat rám bíznak, hogy kezdjek vele valamit, a megbízás után én döntöm el anyagi és erkölcsi felelősségem tudatában, hogy mit teszek a lóval. Megbízóim feltehetően tisztában vannak vele, hogy az éppen szóban forgó ló már nem az első, nem a századik, nem a kétszázadik, sőt még csak nem is a háromszázadik ló az életemben amelyet eredményesen belovagoltam, kiképeztem. Ezekkel a lovakkal nyertem országos kezdő lovak bajnokságát, fiatal frank lovak bajnokságát a 4 éves kategóriában, és ugrottam Prágában olyan lóval 2.10 métert, aki előtte a pályára sem akart, legalábbis nem tudták rávenni, hogy bemenjen.

Videó Räuber első 2 méteres ugrásáról. Kicsit hosszú, bele kell tekerni...!

Erről majd a következő szeletben reagálnék, először befejezem ezt a részét a dolognak. Nagyon sokan úgy jellemzik munkásságukat, hogy "számtalan" lovat belovagoltak. Én ezt nevén is tudom nevezni, mivel csak Írországban ötven+ nyers csikót lovagoltam be évente, öt éven keresztül, ahol a fent említett zörömbölést némileg másképpen de rendszer szinten alkalmaztam, kiváltva ezzel az írek megbecsülését, amire viszont nagyon, nagyon büszke vagyok.. Tovább megyek. Én voltam a felelős a sérült lovak(telivérek) rehabilitációjáért, akiket nem lehetett futószárazni, bizony fel kellett ülni rájuk, és ha az volt a feladat, hogy az első napon 600 métert ügessek - azzal a lóval amely előtte 3 hónapot állt a bokszban - a betonon, akkor én azt maradéktalanul képes voltam megoldani...! Bevallom neked őszintén, itt is segítségül hívtam a "zörömbölést" és működött...! A félreértések elkerülése végett, nem az volt a feladat, hogy ne essél le az ugráló lóról, hanem az, hogy csak annyit és úgy mozogjon, ahogyan azt a rehabilitációs elképzelésekben lefektette, általában az állatorvos.....! Ebben a témában utoljára még annyit fejtenék ki, hogy a "zörömbölés" nálam nem mutatvány, hanem csupán a kiképzés része, és ha a ló már tudja, akkor tovább lépünk. Nem kívánunk babérokat learatni mert képesek vagyunk bármire is, aki ezt gondolja, az sokat elárul saját magáról, egyszerűen csupán a cél érdekében sok mindent beépítünk a kiképzés menetébe, logikusan felépítve, ami azt jelenti, mindenre van (logikus) magyarázat, amit persze most nem akarnék megosztani, mivel egyrészt hosszú lenne, másrészt pedig pont azokkal akik hülyeségeket írogatnak, teljesen fölösleges lenne, hiszen nyilvánvalóan fogalmuk sincs a ló "működési elvéről"....!302595_294084323958765_1108899979_n.jpg

Itt pedig azt írják angolul, hogy nem most jöttem le a falvédőről....hihihi.....!

 

379853_294084253958772_1619144595_n.jpgItt pedig azt írják, hogy mindenféle tudatlan fasztól nem feltétlenül kell elfogadnom a kritikát, már ha az elején nyilvánvalóvá teszi fent említett szakértelmét....!

 

Utolsó felvonás...! Na, ő a következő típus, aki azt gondolja, hogy ez az egész csak szemfényvesztés, önreklámozás, netán betörés a "natural horsemanship" területére, hiszen én "magasugratóként" ugyan fasza gyerek vagyok, de térjünk már vissza a régi jól bevált módszerekhez. De azért hagy nekem egy kiskaput, hogy ha én annak ideján a magasugrató lovaimat ezzel a módszerrel képeztem ki, akkor lehet követni, ellenkező esetben, "jó jó, kell a reklám, de nem minden esetben"....! És akkor BINGÓ....! Ez a labdafeladás két légy egy csapásra....! Rauber nevű lovamat ezzel a "zörömbölés" módszerrel fejlesztettem oda, hogy a felülést követő hatodik héten már két métert ugrottam vele....! És hol van a második légy..? Hát ott, hogy ebben az időben a "natural horsemanship" még kurvára gyerekcipőben járt Európában, de én már ettől függetlenül alkalmaztam a "zörömböléshez" hasonló és egyéb módszereket is. De ami konkrétan a lényeg..."Ha neki ez a módszer szerepelt abban a lovkiképzési elvben, amivel ezt a kiváló eredményt elérte??? hát rendben ! kövessük a példát??"....Hát akkor követhetitek, mert a Rauberrel Prágában 2.10 méterrel nyertem magasugratást....hihihi...!

És itt van az ominózus videó, amely a "szakértők" rosszallását kiváltotta...!

Szép estét mindenkinek....!

Szólj hozzá