2016. már 14.

Na, ide figyelj bazdmeg.....!!!!

írta: Panyi György
Na, ide figyelj bazdmeg.....!!!!

      Kurva jó buli ez a "rideforéppenaktuálisáldozat" játék...! Itt ki lehet nyilvánítani az együttérzésünket (amivel természetesen egyetértek), a lovas közösség összetart, lám már világszerte faszom tudja hány millióan éreznek együtt Olíviával, és alig kellett egy hetet várni, máris itt van az újabb áldozat Kissy, a kilenc éves kislány, akivel valami köves részen megindult a póni, a kislány leesett, természetesen benn akadt a lába a kengyelben, és amint a ló húzta maga után, olyan súlyos fejsérüléseket szerzett, hogy életét vesztette. Ez nagyon szomorú, nagyon tragikus...! De felmerült-e valakiben, hogy nem gyászolni kellene, hanem megelőzni a bajt. Mit keresett az a kilenc éves gyerek egy olyan pónin, ami csak úgy megindul...? Tudatában voltak e a szülők, edzők, tanítók, hogy a lovaglás, a ló egyáltalán egy veszélyes életmód, amivel minden pillanatban tisztában kéne lenni....? Mert az nem elég, hogy ezek után majd még valaki kiposztolja azt is, hogy lám csak én már tavaly is közzétettem egy posztot, hogy a lovaglás egy életveszélyes sport, és nap mint nap, minden lovas az életével játszik....! Tudniillik a lovaglás akkor válik életveszélyessé, ha félreértelmezzük a lovak viselkedését, nem ismerjük az életmódjukat, a szociális kapcsolatrendszerüket, valamint nem vagyunk tisztában azzal, hogy a ló egyetlen pillanat leforgása alatt halálos fegyverré válhat, ami ugyan általában nem irányul senki ellen, de bárki lehet az áldozata. Ártatlan ember is lehet áldozata....! Nyugodtan lovagolj kantár nélkül ez után is terepen, ha szerencséd van nem te leszel az áldozat, hanem a szomszéd, akit egyébként is utáltál, vagy pedig valami ismeretlen fasz a családjával, akivel a tőke szelíd lovad szembe galoppozott az autópályán. Nyugodtan menjél ki vezetéklóval terepre, és a kutyát se felejtsd otthon már csak a vagabund feeling miatt sem, mert ez valami irgalmatlanul menő dolog manapság. Huszonöt  évvel ezelőtt volt egy középkorú hölgy barátunk, aki orvos volt kint Németországban. Még feketén volt kint az egész család, amikor a Lilla, aki akkor volt három éves, tüdőgyulladást kapott. A barátainkon keresztül jutottunk el doktor Faklerhez, aki kérdés nélkül segített, saját zsebből gyógyszereket adott antibiotikumot, egyszóval meggyógyította a lányunkat, és mindezért egyetlen vasat sem fogadott el. Én nagyon tiszteltem, szerettem őt mint orvost és embert, ő pedig sokra tartott engem mint lovast, bár nem nagyon értett hozzá. Volt két csikója akiket ő tenyésztett, és az volt a kérése, hogy majd én tanítsam be őket. Még mielőtt eljöttünk volna Németországból, erre sor is került, nagyon jók lettek a csikók, nagyon sok örömet okoztak neki. Egy sárga és egy szürke volt, és a sárgát különösen szerette, nagyon megbízhatónak tartotta. Rendszeresen járt terepre, mindig vitte magával a kutyáját is. Már vagy három év telt el, amikor egyszer jött a hír, hogy amint a sárgával kint terepen galoppozott, a saját kutyája kiugrott elé az erdőből, a ló félreugrott, őt pedig telibe kapta az éppen útban lévő fatörzs......A helyszínen meghalt...! Valószínűleg nem szenvedett....Pár évvel azelőtt a Moritzbergen történt tragikus lovasbaleset, ami miatt később nem lehetett a hegyre lovagolni. Nem régen kaptam a Sarok Tomától a hírt, hogy egykori főnököm legkisebb lánya, aki ugyanazon a pónin tanult lovagolni amelyen Lilla is, 32 éves korában leesett a lóról és szörnyet halt. Két gyerek maradt utána, a körülményeket nem ismerem. Gyanítható, hogy minden lovasbaleset olyan körülmények között alakul ki, hogy valaki, valamilyen íratlan szabályt megszegett. Van egy rendszeres olvasóm aki egyszer azt írta, hogy egyszer az "edzője" (valószínűleg papírja volt róla) kiküldte sétálni egy telivérrel, aki miután lejött a galoppról még pihentették is egy napot, majd a tanuló lányt felültették rá, hogy menjen ki vele sétálni, de ne nyúljon a szájához mert bántották már azt eleget....! Na eztet híják baromnak, aki ilyenekkel engedi útjára a gyereket, akit természetesen jól földbe döngölt a ló, aztán az"edzője "otthon azzal fogadta, hogy "még ennyit sem lehet rád bízni"....! Aztán másnap őt is beledöngölte a földbe. Ezerszám történnek ilyen esetek, csak a legtöbb esetben van valamiféle "Gondviselés" aki úgy intézi a dolgokat, hogy ne történjen tragédia. Nem ezeken az embereken múlik, hogy nem történik. Nagyon sok ember kijön tanfolyamokról, ahol megerősödik benne a hit, hogy csak az a ló okoz bajt, amelyikkel rosszul bánnak, ergo ha ő nem bánik rosszul a lovával, akkor vele nem hogy nem történhet baj, de a lova még vigyáz is rá...! Nem érez ezért senki felelősséget, hogy ilyen emberek "képződnek" a lovasvilágban...? Amikor én tanítottam a lányomat lovagolni, nagyon sokáig csupán futószáron lovagolhatott, hiába könyörgött, mindig elmondtam neki, hogy egy pillanat alatt baj történhet, ezért nem engedem el. Kockáztattam vele azt is hogy elmegy a kedve, mivel láthatta, hogy mások már szabadon lovagolnak. Aztán beleegyeztem hogy kimegyek vele terepre, de én gyalog vezettem az ő póniját, pedig mehettem volna lóháton is, csakhogy úgy ítéltem meg, ha baj történne lóhátról nem tehetnék semmit. Ekkor már túl voltam rengeteg úgynevezett rendkívüli eseményen, ismertem a halálfélelmet is, amikor a Gera úgy elvitt a főút irányába, hogy csak csodával határos módon nagy nehezen tudtam elfordítani kicsivel az út előtt, így mindketten megmenekültünk. Túl voltam számtalan veszélyes helyzeten, harcedzett voltam, és vér profi, mi több egyre magabiztosabb. Azonban ez azzal is járt, hogy sokkal jobban fel tudtam és tudom mérni egy helyzet negatív és pozitív lehetőségeit. Borsódzik a hátam, a nap mint nap kiposztolt könnyelműségek láttán, és nem értem, hogy nincs senki aki elmondja, hogy "figyelj már, éppen a halál torkában voltál, nem fogtad fel"....? És nem fogta fel mert másnap újabb posztot tesz ki, hasonló kondíciókkal. A legtöbb ember még azt sem tudja, ha bemegy kettőnél több ló közé, akkor hogyan viselkedjen, illetve a lovak hogyan viselkednek, mire számíthat. Fogalma sincs róla, hogy például az is előfordulhat, hogyha nincs elég respektje a lovak között, az erősebb ló egyenesen ráüldözheti a gyengébb társát. Nem akar az eltaposni, de nincs más lehetősége....! És ezzel tisztában lenni nem elég, érvényt kell szerezni saját elsőbbségednek, és ez suttogással nem megy...! Azt nem hallják meg a lovak akkor amikor baj van....! A Török doktor lányát úgy tanítottam meg lovagolni, hogy a kétszáz százalékos Pintó lovunkon kivezettem terepre. De előtte gyakoroltam egy másik lóval a vezetést úgy, hogy amikor csettintettem jármódot váltott, amikor pedig azt mondtam, hogy "brrrr" akkor felvette magát százból százszor. Megjártam Írországban a saját poklomat, messziről érzem a bajt. Szinte előre lehetett látni, hogy a mai lovasvilágban ilyen könnyelmű mentalitással egyre több baleset fog bekövetkezni, és ha nem változnak a dolgok, akkor számuk növekedni fog. Nem az lesz a megoldás, hogy "rideforvalaki"...! Ez nem megoldás, hanem tragédia....! A tragédiát meg lehet előzni alázattal, odafigyeléssel, felkészültséggel....! Sokszor már az is segítség, ha az oktató utasítja a tanítványát, hogy mielőtt kimegy terepre futószárazza le a lovát. Velem is ugrott már ki a ló a teherautó elé, tört már el úgy a szárkapocscsontom, hogy valaki elszáguldott mellettem, és a lova lábszáron rúgott. Ezekre a dolgokra fel lehet készíteni az embereket....! Nem megengedhető, hogy valakit azért engedjünk el a futószárról mert az ciki, és a szomszéd istállóban ilyenkor már régen szabadon lovagolnak a tanulók....! Kint Írországban Cork mellett van Írország egyik legkeresettebb lovasiskolája. Még a világháború után alapították, már több mint hatvan éve működik. Minden nap minden percére két hónapra előre be vannak táblázva, két hónapnál előbb csak úgy kaphatsz helyet, ha valaki lemondja. Nagyon ritkán fordul ez elő, mivel utána újra kell állnia a sort hogy visszakerülhessen a vérkeringésbe. Tudod mi a titkuk....? Az hogy Írország egyik legbiztonságosabb lovasiskolája, szigorú biztonsági szabályokkal. Az edzőképzésen, amit ugyan a szövetség annak ellenére nem fogad el, hogy állami képzés, és egy halom pénzbe kerül, azt kellene először megtanítani, belesulykolni minden jövendő oktatóba, hogy a baj könnyen megtörténhet, és csak úgy lehet megelőzni, ha nap mint nap elmondasz egy történetet, amin akár még nevetni is lehet, de a tanulónak fel kell fognia, hogy nem attól lesz fasza gyerek, hogy kiposztolja, hogy milyen veszélyes sport a lovaglás. Még kevésbé kívánatos, hogy rendszer legyen abból, hogy egy egy gyereklovas életét veszíti a felnőttek könnyelműsége miatt....! Szóval rendben van, "rideforolívia", és "rideforkissy", de kérlek, ha tenni is akarsz valamit, akkor ha ezt elolvastad, írd le alá a saját történetedet, amikor kis híján múlott, hogy nem történt tragédia....! Mindenkit nem lehet megmenteni, de ha csak egy ember is komolyan veszi, már tettél valamit....!

Szólj hozzá