2018. sze 17.

Lovas "játékok" (1.)

írta: Panyi György
Lovas "játékok" (1.)

       A minap felmegyek a "netre" lovas játékok után kutakodva, találok is rögtön ezret,.........online. Na basszus, hova jutottunk, valóban online huszárokká váltunk, virtuális lovasok lettünk, amikor pedig megannyi "lovas játék" fekszik az orrunk előtt a porban, csak le kell hajolnunk érte és leporolni kicsit. Hát én ezt a hiányosságot szeretném most pótolni, összegyűjtöttem néhány nagyon izgalmas "lovas játékot", nincs más dolgod, csak követni az útmutatást, és a játékszabályokat. Az első játékkal mindjárt belevágok a közepébe, mert azt szeretném, hogy megjöjjön a kedvetek az igazi lovagoláshoz, ne a joystickot rángatva kelljen azt képzelned, hogy lovon ülsz, hiszen az eredeti élményt semmiféle online utánzat nem pótolhatja. Kezdhettem volna könnyebb játékkal is, ám ez nagyon a szívemhez nőtt, hiszen profi pályafutásom 9. napján pont ezt a változatot játszottuk, az élmény frenetikus volt, ha akarnám se tudnám kitörölni az emlékezetemből, mi több, a szívemre olyan hatást gyakorolt, hogy azóta folyamatosan csinálja az ugrásváltást. Tehát tudom ajánlani azoknak is, akik igazi lovasszívre vágynak, de végső soron a kezdőknek is életre szóló élményt ad. Lássuk tehát az első "lovas játékot", ami nem más, mint a.....   

 

 1.) Mellberúgósdi:

Ennél a játéknál nagyon fontos, hogy a kellékek pontosan megfeleljenek az előírtaknak, illetve hogy a játékszabályokat is pontosan betartsátok, különben nem garantálhatom, hogy ugyanazt az érzést kapod, amit én ezelőtt 35 évvel. Tehát, kell hozzá egy teljesen nyers ló, akire már több alkalommal is megpróbáltak felülni sikertelenül, illetve felülni még tudtak csak leszállni nem. Azazhogy éppen leszállni(repülni) tudtak csak róla a szó szoros értelmében. Az sem árt a játék izgalmának, ha futószáron mindig megtámadja azt aki a kör közepén áll. Nos ha eddig megvagy, akkor válassz ki egy jó szar semmire való nyerget, amiben egyébként mindent elég jól lehet csinálni, csak ülni nem. Ha ez is megvan, akkor keress az üknagyapád padlásán egy olyan nyakszíjat, ami eddig csak azért nem szakadt el, mert nem használták. Szükség van még egy játékmesterre, aki a futószár végét fogja, illetve ő az, aki mindig tudja, hogy mikor kell továbblépni. A lovat felszerelitek, a nyakszíjat a nyakába teszitek abból a célból, hogy te majd abba fogsz kapaszkodni, ami ebből következően, majd megakadályozza a leesésedet. Ha mindez megvan, a játékmester elkezdi futószárazni a lovat, aki az öt végig bakolt kör alatt háromszor betámadja a játékmestert. Te, a körön kívül izgatottan várod, mikor ülhetsz már végre a hátára, miközben a játékmester felépíti a motivációdat. Ez azért nagyon fontos, mert a modern játékelmélet szerint, motiváció nélkül nincs játék. Öt kör után a játékmester megérzi, hogy ennél már nem leszel motiváltabb, ezért megállítja a lovat, és azt mondja: - Most jó, felülhetsz....! Ekkorra már te is érzed, hogy tele van motivációval a gatyád, több már egy cseppel sem férne bele, így a játék harmadik résztvevője a "segítő", felsegít a nyeregbe. Amint a nyeregben vagy rögtön megérzed, ahogyan ennek a tenger sok motivációnak a melege szétárad a testeden. Következő lépésként, bele kell kapaszkodnod üköregapád nyakszíjába, majd elkezdődik a játék, a ló elkezd vadul bakolni. Az előírások szerint, a nyakszíjnak a harmadik bakolás után kell elszakadnia, mire te hátrafelé elhagyod a fedélzetet. Itt szakmai szempontból meg kell említsek egy nagyon fontos dolgot. Azért kell elszakadós nyakszíjat használni, mivel ebben az esetben biztosan hátrafelé dokkolsz le az anyahajóról. Az előrefelé történő leszállás azért érvénytelen a játék szempontjából, mert ebben az esetben a mellberúgás esélye legalább tíz százalék alá csökken, ergo a lónak szinte esélyt sem adnánk, hogy eltaláljon, és a fairplay értelmében figyelembe kell venni a ló érdekeit is, amit a játék során érvényesíteni szeretne. Nos tehát, amint elkezdődik a landolás, úgy félúton kell a lónak megpróbálkozni a rúgással, ha előbb próbálkozik, azonnal ki kell zárni a játékból. Amennyiben azonban éppen időben próbálkozik, és téged mellbe talál akkor ő nyert. A fejberúgást érvénytelen találatnak kell nyilvánítani, úgy mint azt is, ha bármilyen más testrészt ér találat. Amennyiben nem talált el te nyertél, és újra próbálkozhatsz, egészen addig, amíg kitartásodat majd siker koronázza.

   "B" változat kifejezetten kezdőknek, vagy akár olyanoknak akik egyáltalán nem tudnak lovagolni: Kellékek tekintetében ez az egyik legalacsonyabb költségvetésű játék, mindössze egy sprayre szerelt légkürtre van szükség, ám amennyiben a beszerzése nehézségekbe ütközik, egy nagyméretű kereplő is legitimnek tekinthető ha azt a játékos ügyesen tudja kezelni. A "B" változatot úgy kell játszani, hogy kilesed a lovat amikor a legelmélyültebben legel, majd indián módjára becserkészed, és észrevétlenül olyan közel lopakodsz, hogy hirtelen előugorva, nem több mint két méterre, de nem kevesebb mint 1.80 cm-re legyél a ló hátuljától. E szabály betartása létfontosságú a játék kimenetelét illetően, hiszen ha túl távol állsz akkor nem talál el a ló, ha meg túl közel akkor nagy valószínűséggel érvénytelen találat lesz a vége, hiszen ebben az esetben szinte lehetetlen helyzetbe hozod hű játszópajtásodat a lovadat, hiszen közelről szinte csak övön alul tud a ló rúgni, azt pedig nem tudjuk akceptálni, csakis a mellberúgás érvényes. Némi tapasztalatot ezért mégiscsak igényel a dolog, mert nem egyszerű dolog éppen a megfelelő lőtávolba ugrani, bár az internet tele van tehetséges játékosok videóival, tehát érdemes előtte a Youtube-on tanulmányozni ezeket. Nos, amint előugrasz rejtekedből, megnyomod a légkürtöt, és ha szerencséd van, és mindent pontosan sikerült csinálnod, akkor a ló pontosan mellbe fog rúgni. Amennyiben nem sikerülne, ne keseredj el, majd legközelebb sikerülni fog, de nagyon fontos, hogy soha ne add fel...!

A "mellberúgósdinak" még számtalan változata létezik, az emberek kreativitásától, néprajzától, szokásaitól függően. Ennek a játéknak éppen abban rejlik az ereje és hatékonysága, hogy lehetővé teszi a kreatív elme kibontakozását.

 

   

2.) Fejberúgósdi

Miután a "fejberúgósdi" is olyan játék, melynek több változata kering a köztudatban, így azt a megoldást választottam, hogy a továbbiakban csupán a legegyszerűbb változatokat ismertetem. Tehát a "fejberúgósdi" általam legegyszerűbbnek gondolt változatának tavasszal jön el az ideje, amikor az addig boxban tartott ló, kimehet a legelőre. Az "A" változat úgy kezdődik, hogy jó hosszú "parelli" kötéllel, mintegy két méterrel a ló mellett közlekedve úgy kell tenned, mintha ki akarnád vezetni a lovat a karámba, ám nagyon kell ügyelni arra, hogy ez inkább úgy nézzen ki, mintha a ló vezetne ki téged. Nos, amennyiben szerencsés játékos vagy, a játék már akkor befejeződik, amikor kilépsz az istálló ajtaján, és kedvező körülmények esetén a ló már ott be tud vinni egy érvényes találatot. A játék nevében is benne van, hogy csakis és kizárólag a fejre bevitt találatot tudjuk elfogadni, a kiérkező orvosnak a jelentésében kell igazolni azt. Akkor sem kell elkeseredned ha elsőre nem sikerült, mert ekkor rögtön lehet alkalmazni a "B" változatot. Itt kivezetted (illetve a ló kivezetett, tudniillik továbbra is a régi szabályok érvényesek) a lovat a karámba (és most nagyon figyelj, mert ha nem jól csinálod, soha nem fog fejbe rúgni a ló....!), és még a karámajtóban elengeded magad mellől a lovat, akinek a szabályok szerint itt örömében előre kellene ugrania, és két lábbal célzott lövést leadni a fejedre. Előfordulhat, hogy lusta ló esetén a ló elmulasztja a rúgást, ezért biztonsági okokból, amikor elhalad melletted, jó nagyot rá kell csapni tenyérrel a farára, ez szinte 100%-os biztonsággal működik, s bakancslistádon már a "fejberúgósdit" is kipipálhatod. 

Van még egy meglehetősen lebutított változata ennek a játéknak, ezt "hasbarúgósdinak" hívják, s úgy kell játszani, hogy miközben az 1.) számú játékos, azaz te, futószárazod a kedvenc lovadat - aki semmilyen körülmények között sem ártana neked -, jó hosszú szárat hagyva megpróbálod a másik kézre átfordítani, majd amikor gyanútlanul elballag melletted, jó nagyot kell csapni a farára, és rákiabálni, hogy "na gyerünk Ráró". Ekkor a játékszabályokat jól ismerő 2.) számú játékosnak, azaz a lónak előre kell ugrania, és két lábbal hasba kell rúgnia az 1.) számú játékost. Ekkor az 1.) számú játékosnak úgy kell tennie mintha nagyon fájna neki, és a mentők kiérkezéséig hétrét görnyedve kell maradnia. A játékot eldöntő pontszámokat, a mentőorvos állapítja meg, ám amennyiben nem tud a helyszínen kompetens döntést hozni, kérhet telefonos segítséget valamelyik traumatológus szakorvostól. Az első kórházban töltött nap 10 pontot ér, majd minden további bent töltött nap megduplázza a pontjaid értékét. Amennyiben elérted a 10000 pontot, kapsz egy új életet. Ennek a játéknak ismertem a koronázatlan királyát Ulit, aki szinte tökéletesen tudta eljátszani, hogy mentőt kell hívni hozzá, bár az álomhatár 10000 pontot még neki sem sikerült elérnie. 

 

 

Szólj hozzá