2015. jún 10.

A csikó karaktere

írta: Panyi György
A csikó karaktere

Miután annak idején az átlagnál több úgynevezett "renitens" lovat lovagoltam, a nagy számok törvénye alapján többször is elkövettem azt a hibát, hogy a fürdővízzel kiöntöttem a gyereket is. Azaz, annyira elfojtottam minden kicsi lázadását a lónak, hogy mire észrevettem magam, már megváltoztattam a ló személyiségét is. Ezt éppen a díjugratásban lehet legjobban lemérni, tudniillik a ló ilyenkor megtesz mindent, nem fog megállni többé, viszont nem mész vele semmire, mivel olyan hanyag, flegma lesz, hogy mindig ütni fog, nem motiválja már semmi, rabszolga lett. Ezt a későbbiekben szinte lehetetlen korrigálni, de ha lehet is nagyon sok időt vesz igénybe. Erről a jelenségről azt gondoltam, hogy csak mi lovasok követhetjük el ezt a hibát, ló a lóval ilyet nem tesz. Pedig tesz....!!!! Nyilván kell hozzá az ember hozzá nem értése, anélkül nem megy. Manapság divatos dolog azt a trendet követni, hogy a ló minél természetesebb környezetben éljen, illetve a csikók együtt nagy legelőn nevelkedjenek mint régen. Igen ám, de mit jelent a nagy legelő....? Tudniillik a csikónak még az öt hektáros legelő is kicsi lehet, ha olyan környezetbe csapják be ahol mondjuk egy évjárattal öregebb csikó is van, akinek nem egyértelmű a vezető szerepe, és még nem is érett meg a vezetésre, viszont ha kevéssel is, mégiscsak ő a legerősebb. Az ilyen csikó amennyiben vezető helyzetbe kerül, meg fog tenni mindent azért, hogy egyértelművé tegye a vezérségét. Magyarul leszámol mindenkivel egyenként, vérbe fojt minden erő fitogtatátst, és teszi ezt nagyon kegyetlen módon. Amennyiben a kipécézett csikó nem tud elmenekülni, akár meg is öli. Azért gondolom azt, hogy ilyen helyzetben még az öt hektár is kevés, mert láttam a saját szememmel. És hogy mi lesz a megalázott csikóval...? Az lesz, hogy amikor jön szembe egy másik csikó - aki akár régebben még mögé sorolódott - ő  térdre rogyik előtte, mereven előre nyújtja a nyakát, és könyörög az életéért. Normális esetben ezt hívják "csikórágásnak", mivel úgy tesz mintha félig nyitott szájjal rágna valamit. Nos, csak annyit akartam mondani, hogy jól gondold meg, mi is az a természetes, tudniillik ha belegondolsz, már az sem természetes, hogy az ember mellett él, és ha ehhez még nem ismered a természetüket, akkor nagyon nagy bajt okozhatsz vele.....A csikónak (lónak) legalábbis...... 

Szólj hozzá