2014. okt 07.

Lóbeszéd

írta: Panyi György
Lóbeszéd

lóbeszéd 2.jpglóbeszéd.jpg 

      Öregkori elhülyülésemet a környezetem akkorra datálja, amikor elkezdtük a tehénistállót lovakra szabni, tudniillik úgy terveztem a bokszokat, hogy azok mind a négy fala nyitott legyen, tehát a ló minden oldalon tudjon nézelődni. Az ablakon keresztül a szabadba, az ajtó felett az istálló folyosójára, két oldalt pedig a szomszédjuknál tehettek látogatást. Ennek azon egyszerű oka volt, hogy már abban az időben is volt egy olyan rögeszmém, hogy szerintem a lovak képesek egymással hangtalanul beszélgetni, s ha már egyszer képesek rá, akkor had beszélgessenek. Persze tudnának úgy is ha befalaznánk köztük a falat, mert az emberek is megoldották ezt vascsövek segítségével, amin egy kanállal lekopoghatták rajta az aznapi híreket. Közbevetem, ezen is gondolkodtam, mivel anyagi megfontolásból ez jóval olcsóbban jött volna ki. Elég lett volna minden bokszba beakasztani egy kanalat, aztán morzézzenek ha akarnak. Megúsztam volna pár száz forintból. Szóval tulajdonképpen ez volt a kórképem, és ez azóta sem változott semmit, igaz egyenlőre nem is járok vele orvoshoz. Az efféle pszichés kényszerképzeteim még azokból az időkből származtak, amikor Németországban a "Scherau" ménesért feleltem. Az ellési időszakban a nappali munka után, éjszaka figyeltem az ellő kancákat, és betekintést nyerhettem az istálló éjszakai életébe. A lovak nagyon kreatívak, hogy az időt elüssék, így aztán mindig éjszaka került sor olyan fontos dolgokra, amiket a nappali rohanásban mellőzni voltak kénytelenek. Ilyen volt például a fém etetővályú aljának kifényezése, amely munkára az ormányuk volt a legalkalmasabb, s olyan hangot adott, hogy az embernek gyorsabban szaladgált a hideg a hátán mint Ben Johnson. Vagy ilyenkor volt itt az ideje a fogreszelésnek is, amit a bokszokat elválasztó rácson ők maguk végeztek, lehetőleg akkor, amikor éppen beleszenderültél volna az őrségbe, és amint felriadsz rögtön a pisztolyod után nyúlsz, mert fogalmad nincs hol vagy és mi történik, csak az a biztos, hogy nagy a baj. Ugyanez a verzió a vízvezetéken is, de mivel ez egy jobban kiépített összefüggő hálózat, így lehetőségük nyílik még a szomszéd istállóval is kapcsolatot teremteni, illetve az érzékenyebb idegrendszerű emberekkel. Ezt onnan tudtam, hogy amikor sikeres kapcsolatot létesítettek az éjszaka folyamán, akkor reggelente Herr Prinz rendezetlen szakállal, gyűrött arccal jelent meg a lépcsőfeljáróban. Aztán a különböző asztalos munkákat is az éjszakai műszak végezte, mert amelyik lyukat én bedeszkáztam nappal, azt ők kijavították éjszaka. Feltéve ha nem tetszett nekik, bár úgy nagy általánosságban szerintük én nem voltam egy bútorasztalos. Folytathatnám még, de nem akarom hosszúra nyújtani. Volt azonban még egy ominózus eset, ami a mai napig mély nyomot hagyott bennem. Egyszer egy három éves méncsikó kiszabadult valamikor éjszaka, és aki látott már ilyet az tudja, hogy egy ilyen idős férfiember már tud ramazurit csinálni. Nos ez nem derült ki reggelig, mivel a csikó egyenesen a két és fél éve nem látott anyjához ment, és nála töltötte az egész éjszakát. Reggel úgy találtam őket, hogy a kancának kint volt a feje a bokszból, a csikónak meg bent a bokszban, köztük meg a bokszajtó. Az volt az érzésem, azzal töltötték az időt, hogy elmesélték egymásnak, mi minden történt velük addig, amíg nem találkoztak. Tudvalevő dolog az is, hogy a választás után néhány hónappal már elrúgja a kanca magától a csikóját ha netán találkoznak. Nos ez a kanca nem rúgta el, igaz a csikó sem "csődörködött". A mai napig nem tudok ép eszű magyarázatot adni rá, igaz "nem ép eszű" verzióm nekem is van, de megtartom magamnak. Na, szóval ott tartottunk, hogy magyaráztam a bizonyítványt, miért úgy építettem otthon a bokszokat ahogy. A későbbiek folyamán nem hogy csökkent volna, hanem inkább még megerősödött ez a "lóbeszélős" rögeszmém. Már mostanra ugyan vannak sokan akik beszélik a lovak nyelvét, de én ezzel még adós vagyok, mert nem volt időm elmenni egy ilyen tanfolyamra, így a tudomány számára csak a sejtéseimet tehetem közzé. Bizonyára sokan találkoztak már azzal a jelenséggel, hogy ha reggel az első ló problémás volt, akkor előfordulhatott, hogy ez átterjedt a nap folyamán az összes többire, mint valami futótűz. Mi is megfigyeltük ezt a Tomával a halomi istállónkban. A következőképpen zajlott. Kijön az első ló, lovaglás közben kötekedés, fegyelmezés, aztán végül is a normálisnál kétszer több idő alatt sem jutsz sehová, és veszekedéssel végződik a tegnap még sokat ígérő kapcsolat. Mindenki anyázik, ló is lovas is, mindenki a másikat okolja, ha ez így folytatódik válás lesz a vége. A ló visszamegy a bokszba, meghempereg, kicsit rendbe szedi magát, megigazítja a frizuráját, majd bekopogtat a szomszédba. A szomszéd örömmel fogadja, mindegyikük átdugja a másikhoz a fejét, és mozdulatlanul állva, hangtalanul elkezdenek beszélgetni. "Na, mi volt.....?"- kérdezi a szomszéd. "Á, ne is mondd"- jön a válasz - "ez a faszi egy igazságtalan tetű, csak a magáét fújja, nincs tekintettel a másikra, mindig csak neki lehet igaza.....! De most jól megszívattam, kétszer is alárúgtam , meg egyszer fel is ágaskodtam hogy a csávó nem győzött kapaszkodni....!.....Jól tetted szomszéd, így kell ezekkel elbánni, engem is felháborítanak ezek a dolgok, de majd teszek róla, hogy megmutassam neki, velem sem lehet packázni.....!"  Ekkor belépek a bokszba, kivezetem a "szomszédot", a folyosón két oldalt kikötöm és elkezdem lekefélni a nyergelés előtt, miközben azon jártatom az agyam, vajon mit kellett volna tennem az előző lónál, hogy ne így végződjön a dolog, amikor a farkával "véletlenül" jól pofán vág . Nyelek egyet, nem szólok rá, odamegyek a sörényét kifésülni, a ló meg ismét csak véletlenül hirtelen elveszíti az egyensúlyát, és rálép a lábadra. Féllábon ugrálás, anyázás, a ló részéről pedig értetlen és ártatlan bámulás következik. És még el sem jutottunk a nyergelésig, ahol amint húzod a hevedert, beleharap az oldaladba, és még fel sem ültél....hihihi...Aztán kezdődik minden elölről, és a lázadást már nem lehet megállítani, aznap ne töltsél ki lottót, ne higgy az időjárás jelentésnek, és jobb ha lemondod a találkozóidat is....hihihi.....!

Szólj hozzá