2014. máj 13.

Érdekes képek - a bemelegítésről

írta: Panyi György
Érdekes képek - a bemelegítésről

bemeleg_t_s_1399965809.jpg_2888x2128

Azért érdekesek, mert ritkán készülnek képek a melegítőpályáról, mindenki a lényeget akarja megörökíteni, ami annyit takar, hogy ő bizony átugrotta azt az ugrást, teljesítette a pályát és a többi. Ezek a képek Kiskunhalason készültek, és hogy mennyire ritkák azt, az is bizonyítja, hogy nekem is csak mindössze ez a kettő van belőle. A melegítést annak idején mindig lóra szabtam, és törekedtem arra, hogy ez minél rövidebb idő alatt történjen meg. Előfordult, hogy egyik lovat homlokegyenest másképpen melegítettem mint a másikat, ez temperamentum függvénye is. Ha egy lovat nehéz volt elengedtetni, akkor inkább reggel felültem rá ebből a célból, viszont a melegítőpályán már csak a lényegre koncentráltam, amit én elsősorban az elengedettségben láttam, hiszen ez magába foglalja a ló inainak izmainak nyújtását, a feszességek oldását. Ezt legtöbbször lépés-ügetésben végeztem, hogy ott se veszítsünk az erőnkből. Ez lehetett akár fél óra is, de túlnyomó része lépésben zajlott. Az ügető és vágtamunka az ugrásokkal együtt nem tett ki negyedóránál többet, de ha lehetett próbáltam rövidebbre fogni, és ebbe belefoglaltatott a mintegy tíz, maximum tizenöt ugrás. A melegítőben soha nem ugrottam a maximumot, és ha edzőként mégis felraktam, az nem a lónak szólt, hanem a lovasnak, mert láttam rajta a bizonytalanságot önmagában. Amelyik lónak a meredek volt a "hátránya", a melegítőben inkább azt ugrottam. Az "oxeros" lovaimnak még kicsiben szélesre húztam, azért, hogy ne ijesszem meg, majd ezt emeltük nagyobbra érzés szerint. Közepes magasságnál megpróbáltam kicsit elaltatni és alátenni a lovat, hogy hibázzon Amennyiben megtette ezt a "szívességet", már nagyon ügyeltem rá, hogy precíz legyek, vagy éppen nem is ugrottam többet. Ha nagyon óvatos volt a ló, az első ugrásnál jobban zártam, figyeltem. A bemelegítést próbáltam úgy időzíteni, hogy a start előtti öt percben már csak lépjünk, majd mielőtt bementem volna a pályára, még ugrottam egyet, a figyelemfelkeltés végett. A bemelegítésről nagyon sokat tanultam Varró Józsi bácsitól, illetve később Gerd Wiltfangtól, de egyébként tanultam mindenkitől a melegítőpályán mert figyeltem, és elemeztem, hogy ez vagy az vajon miért teszi ezt vagy azt.  A lényeg azonban, hogy a bemelegítést "TE" csináld egyedül, ne másold le a másikról, ne csinálj sablonokat amik azon nyugszanak, hogy valakitől tanultad. Legyen önálló véleményed erről is, ez a minimum ha felfelé törekszel.

Szólj hozzá