2014. ápr 26.

Az edző feladata

írta: Panyi György
Az edző feladata

Ne szaladj el, nincsen semmi komoly bajom, ami meg van az nem ragályos. Nem vagyok edző, csupán egy mezei érettségim van, azt is a munka után, esti tagozaton szereztem. Bár végeztem edzői munkát, annak két oka volt. Az egyik, hogy megélhetési szempontok kényszerítettek, ez nem számított kuriózumnak abban az időben. A másik pedig az volt, hogy éppen nem találtak jobbat, s ha ló nincs, a szamár is jó. Nos ezzel a bevezetővel mindössze annyi célom volt, hogy ne ijedj meg, nem akarok komoly szakmai referendumot vitára bocsátani. Miután nem vagyok edző, így nem illethet senki jó vagy rossz jelzővel, azonban ha nyitott szemmel jár az ember, akaratlanul is tanul. Itt mindjárt össze is állítottam neked egy komplett edzésprogramot, mondjuk középfokon. Leírom, hátha tudod te is használni......

- Gyere rá jobbról !

- Jó !

- Gyere rá balról ! 

- Nagyon jó !

- Most emelünk !

-.....Oké...! Gyere jobbról !

- Nagyon jó...!

- Gyere balról...! 

- Szuper, csúcs, nem találok szavakat...! Ezt hogy csináltad...?! Éjszakánként biztosan gyakorolsz a konyhaszéken....! Na, hát akkor ma a csúcson hagyjuk abba....! Hozhatod a másik lovadat....!

Ha felsőfokon akarsz edzői munkát végezni, akkor viszont muszáj kicsit többet tanulnod. Mondjuk ha a te helyedben lennék, én mindjárt azzal kezdeném, hogy megtanulnék egy csomó idegen kifejezést, amit a tanoncod biztosan nem érthet meg. Így aztán majd látni fogja, hogy te kurvára tanult ember vagy, és vadul elkezd téged tisztelni. Kell ennél több öcsém....? Én ha újra kezdhetném, így csinálnám komolyan mondom. Amikor még ezzel foglalkoztam, hibát hibára halmoztam. Ott van például mindjárt, hogy felültem a tanítványaim lovára. Ilyet ne csinálj, még ha százan biztatnak se. Senki nem fog tisztelni, mert a jó edző csak ránéz a lóra, és már tudja is mi a tuti. Én hülye meg nem tudtam, ezért fel kellett ülnöm, csak így tudtam rájönni mitévő legyek. Így kell annak aki nem tanul. Állandóan spekulálnom  kellett, hogy hogyan lehetne jobban csinálni, és ezzel aláástam a saját tekintélyemet, mert látták rajtam, hogy elakadtam, nem tanultam meg az egyetemen. Az edzőnek csípőből kell tüzelni, mindegy hogy talál vagy nem. Ha nem talál, még mindig megmagyarázhatod neki, hogy rosszul látta, nem jó helyről nézte, de ha nekiállsz ott helyben gondolkodni, meg felülni.............akkor vége. Mindenki tegezni fog, nem szólítanak tisztelettel ....bácsinak, különösen ha nőnemű vagy akkor áll fenn ez a veszély. Persze vannak pozitív oldalai is annak, ha nincs papírod. Például kitalálhatsz mindenféle hülyeséget. Én például kitaláltam azt a mesét a gyerekeknek, hogy a fejükben manók vannak, akik azért dolgoznak odabenn a testünkben, hogy nekünk minél jobban menjenek a dolgaink. Csak azt lesik, hogy hol tudnának segíteni, és a munkát nagyon szervezetten felosztják maguk között. Így aztán annak aki ugratni tanul, lesznek távolságlátó manói. Egy egész csapatra való. Ezek a manók kizárólag ezzel a szakterülettel vannak megbízva, ezért mindenkinél jobban ismerik a feladatukat. Itt is beosztják a munkát maguk között, vannak olyan manók akik csak az akadály nézésével vannak megbízva,  mint egy kamera, ők biztosítják a diszpécserközpontnak a képet. Persze ha a lovas becsukja a szemét, vagy nem az ugrást nézi, akkor a manó földhöz vágja a sapkáját mérgében, mert nem hagyod dolgozni, hátráltatod a munkáját. Na, de tegyük fel, hogy a központba megérkezik a kép. Ezeket az adatokat rögtön továbbítják azoknak a manóknak, akiknek az a feladatuk, hogy kiszámolják az ütemet. Ők még nem tudják hány vágtaugrásra van az akadály, csupán azzal vannak megbízva, hogy kiszámolják az ütemet, ami azt jelenti, hogy már messziről kiabálja a füledbe, hogy mondjuk "tartsd meg, ebben az ütemben jól fogsz odaérni"...! Vagy éppen azt mondja, hogy "lovagolj hozzá egy kicsit, mert messze lesz"...! De mondhatja azt is, hogy "hajtsd előre a fordulóban, mert a forduló lefékezi a lovat és akkor az ugrás előtt elfogy a lendületed". ....! És sorolhatnám még...! De ott vannak például azok a manók akik a magasság és a távolság összefüggéseit számolják ki neked. Nekik az a feladatuk, hogy ha ugyanazt az ugrást két lukkal felemelik, akkor mennyivel kell messzebbről elugratni a lovat. Még azt is ők szabályozzák, hogy milyen erősen tartsd a szárat, meg azt is, hogy milyen erősen, és hová kell tenned a csizmádat....! Sorolhatnám még a manók világát "nem középiskolás fokon", na de félre a hülyeséggel...! Olyan hülye voltam akkoriban, hogy azt mondtam a gyerekeknek, hogy csak az alapvető dolgokra ügyeljenek, nézzék mindig az ugrást, és sokat gyakoroljanak (gyakoroltunk...!), aztán a manók majd mindent megoldanak helyettük.  Még jó hogy nem vittek diliházba...! Mára már jobban ügyelek, csak a Bogár Pista veszi észre rajtam, hogy hülye vagyok. Egyébként pont úgy nézek ki mint egy rendes ember. Hát aztán voltak még más bogaraim is. Mindig játékkal fejeztük be az edzést, de ez is csak azért volt mert nem tanultam meg idegen szavakat, muszáj volt helyette valami olyat kitalálni, amit élveznek és közben tanulnak is. Képzeld, olyan hülye voltam, hogy olyan játékokat találtam ki, amit soha nem tudtunk időben abbahagyni, ezért az edzések mindig elhúzódtak egy, két vagy akár több óra hosszat is. Tanuld meg, az edzésnek keménynek kell lennie, nem baj ha utálják. Azért edzés...! Ha nem vigyázol, még a végén beleszeret a lovagolásba, aztán le sem tudod vakarni magadról őket. Na, kicsit elkanyarodtam, de visszatérve a témához, vagyis, hogy mi is az edző feladata,....... hát azt én honnan tudhatnám. Nem tanultam én ilyen magasröptű dolgokat..........

Szólj hozzá