2017. aug 17.

Csak kérdezem....!

írta: Panyi György
Csak kérdezem....!

Először is tegyük fel, hogy Széchenyi István nem véletlenül, és nem azért akarta az angol lovas, lótartás és tenyésztés rendszerét Magyarországra adoptálni, mert anyagi előnyöket remélt ezáltal. Amennyiben ez helytálló lenne, akkor tegyük fel azt is, hogy amit kint látott, az elvarázsolta, megigézte. Tegyük fel, hogy ezt azért mondom, mert engem mint professzionális lovast, elvarázsolt, magával ragadott az a rendszer, az a tradíció amit ott láttam, hiszen az írek az angoloktól vették át ezt a rendszert. Most nem sorolnám fel azokat az értékeket, amit onnan hozni lehetne, már megtettem párszor. Tegyük fel, hogy Széchenyi majdnem ugyanazt látta Angliában, amit én Írországban, és tegyük fel, hogy az ír és az angol lovaséletnek társadalmi haszna is van, ámbár én ezt a saját bőrömön éreztem is, hiszen Írországban a ló összehozza az embereket. Na, mármost tegyük fel, hogy szeretném, hogy Magyarország is olyan "lovasnemzet" legyen, mint Anglia és Írország, és lenne néhány milliárd forintom, amit saját hatáskörben a "lovasnemzet" felvirágoztatására kapnék az államtól. Csak kérdezem...! Szerinted ennek az összegnek a töredékéből nem csinálnék egy olyan programot, aminek keretében kiküldenék ambiciózus, okos, a lovak iránt elhivatott embereket fél, vagy akár egy évre a célból, hogy tanulmányozzák már, hogyan épül fel egy lovasnemzet, mivel kellene kezdeni és hova juthatnánk "lovasnemzetügyileg"....? Csak kérdezem, te mit csinálnál, ha lenne ennyi pénz fölött döntési opciód.

Csak kérdezem, ha a magyar tenyésztést a világ élvonalába akarnám repíteni, és lenne néhány milliárd forint állami pénzem, szerinted stadiont építenék belőle, vagy pedig ennek az összegnek egy részét arra áldoznám, hogy a világ legjobb fedezőménjeitől spermát vennék, és ahhoz kancákat választanék ki országos szinten bárkitől, és akinek a kancája bekerül a teljesítménye alapján, azt napi áron (20.000-50.000) forintos áron adnám, a fölét pedig az állami pénzből finanszíroznám.....? Csak kérdezem, te mit tennél....? Építenél stadiont, vagy finanszíroznád közvetlenül a tenyésztést....! 

Nyilván ez ennél persze jóval összetettebb, de csak kérdeztem, mert lehet hogy rosszul látom, de én úgy gondolom, hogy ezen az úton közvetlenül lehetne a tenyésztésre illetve a hazai lovaséletre is hatni. Csakhogy, amíg lovastúra vezetőket képzünk, akiknek az összes szakmai előnye abban rejlik, hogy jogosultak pályázni bizonyos pályázatokra, addig....csak kérdezem, hogyan fogunk előbbre lépni a lovasnemzet projektben. Tudniillik, azt lenyelem, hogy nem vagyok magyar, mert nem értek egyet a bármikori vezetéssel, de azt nem nyelem le senki emberfiától, hogy nem vagyok lovas, ha nem értek egyet a jelenlegi iránnyal. Ez az én lovaséletem, sokat szenvedtem miatta, nyugodtan mondhatom, hogy sokszor adtam a véremet azért, hogy az legyen a véleményem ami, és a minimumnak tartanám, hogy velem együtt legalább megkérdeznék azt a sok hasonló tapasztalatot szerzett lovast, hogy mi is lenne a megfelelő irány, ha valóban lovasnemzetet akarnának felvirágoztatni....!

Szólj hozzá