2015. júl 12.

Mi a pálya....?

írta: Panyi György
Mi a pálya....?

      Közismert szleng, azt jelenti ..."Hogy vagy"..?...."Hogy érzed magad"...?.."Mi a helyzet"...?...stb...Azt már kevesen tudják, hogy ezt a kifejezést az ugrópályákon még akár szakmai kérdésnek is számíthatjuk, hiszen nap mint nap elhangzik azok szájából akik a pályabemutató céljából a pályára lépnek. Azt is hozzá kell tenni, hogy leginkább azok teszik fel ezt a kérdést, akik reggel hétkor az első tíz között startolnak, viszont egész éjszaka sportszerű életmódot folytattak, s emiatt hátráltatva voltak az aznapi felkészülést illetően, ezért késésben vannak. Ne gondolj semmi rosszra, ez körülbelül annyit tesz ki, hogy mondjuk valaki azzal a módszerrel készül a nagydíj megnyerésére, hogy egész éjszaka a himnuszt énekli valamelyik arra kompetens sportbárban, ahol a szopránt lányok szolgáltatják. Néha pihentetésképpen persze be kell dobni a "piros biciklit", de aztán a "mantrázás" megy tovább egész reggelig. Két perccel a start előtt beszalad a pályára lógó csizmaszárral, valamelyik haverja a nyakkendőjét köti, ő maga az ingét gombolja éppen, és az első szembejövőnek felteszi a kérdést : - "Mi a pálya"....?...."Hol kezdődik"...?...Miután az efféle sportszerű felkészülési módokat leginkább a fiatalok gyakorolják, később ők adoptálták a lovasberkeken kívülre is, érdemeiket nem lehet elvitatni, a magyar szleng eme kifejezését nekik köszönhetjük. Egyszer Németországban három fiatal lóval, segítő nélkül mentem versenyre, és mindhárommal a reggeli számban kellett először startolnom. Jó két és fél óra volt oda az út, így hát a lovakat már felszerelve pakoltam fel a kamionra, és olyan sorrendben ahogyan következtek, én magam pedig harci díszben vezettem a kamiont. Miután három lovam is volt ugyanabban a számban, én voltam az első induló is. Nem volt idő tökölésre, kamion leállít, kiugrás miközben kézifék behúz, egyik kéz ajtót nyit,  másik már húzza a rampát, ló eloldoz, rampáról lefelé már ülök is fel, az a néhány lépés elég lesz bemelegítésnek, közben a hangosbeszélőben már negyedszer mondják be a nevemet, még van tizenöt másodpercem, hogy elkezdjem a startot, vágtában megyek be a pályára, az első szembejövőtől megkérdezem "mi a pálya"..?, s miközben már csak néhány másodpercem maradt, hogy áthaladjak a starton, leveszem a kobakomat és tisztelgek, eközben mindenki segít és mutatják merre van az első akadály, az utolsó másodpercben haladok át a starton megugrom az elsőt, nézek hülyén, fogalmam sincs hol a második, valaki elém keveredik és jobbra mutat, arra fordítom a lovat de nem látom az ugrást, egyszer csak ott van előttem, az a lényeg hogy a ló látta, kiabálás "balra" már látom az ugrást, "a picsába az nem az"...."ja, ott mellette"... ez is megvan, "egyenesen" hallatszik valahonnan, és ez tényleg az aminek látszik, és így tovább egészen az utolsóig. Miután időhibás szám volt, és nem volt időm bemelegíteni, átgondolni a stratégiát, néhol olyan helyeken fordultam ahol egyébként eszembe se jutott volna, ráadásul a tempót már a kamionnál felvettem, így teljesen spontán megnyertem a számot....hihihi....Hiába na, a vak tyúk is talál szemet....!... 1989 - ben és '90-ben a hét és a nyolc éves tenyész döntőjében, mindkét alkalommal a Rezivel vetettem össze. A Pókert lovagolta, én pedig a Királynőt, de vitathatatlanul az akkori idők legjobb magyar párosa voltak. Mindkétszer Rezi nyert, de a nyolc évesek összevetésében már megpróbáltam mindent, hogy elé kerülhessek az eredményhirdetésen. Nem sikerült másodszorra sem. Abban az időben mi még megbeszéltük a problémákat a "nagyokkal", és ők készséggel segítettek is. Rezi volt az első aki odajött gratulálni, s mindjárt beszélgettünk is egy kicsit. Kérdeztem tőle, mit gondol - Hol veszítettem el a "partyt"...? - mert azért elég jó tempót mentem én is. Rezi gondolkodás nélkül vágta rá, "annyi volt a különbség köztünk, hogy te körülbelül a harmadik ugrásnál érted el az összevetés tempóját, én meg már ebben a tempóban mentem át a starton".....! Nos, bár a fent említett esetben közöm nem volt hozzá, de akkor a nyolc évesek döntője után ezt egy életre megtanultam, és nem akárkitől hanem a Rezitől.....!

rajkia_munkaban.jpg

 A képen "Rajkia" nevű lovam látható munka közben a kilencvenes évek elején. Ő volt a tettestársam a fent említett esetben.........

Szólj hozzá