2013. nov 19.

Feri bácsi relativitáselmélete

írta: Panyi György
Feri bácsi relativitáselmélete

          Váli Feri bácsival együtt dolgoztam Sáriban. Sokat megélt nyugdíjas volt, nagyon szeretett előadásokat tartani, és meglehetősen jól tudott beszélni. Óráit a nyergesben tartotta meg, de előfordult, hogy az istálló folyosóján nyergelés közben kellett vele az indexemet aláíratni. Ebbéli elhivatottságát az is jelezte, hogy akkor is megtartotta az előadást, ha éppen csak egyetlen hallgató jelent meg  rajta, aki történetesen általában én voltam. Leginkább filozófia órákat tartott, de olykor áttévedt az elméleti fizika területére is. Példának okáért egyszer kifejtette nekem, hogy az általános relativitáselmélet az egy igen bonyolult nemlineáris parciális differenciálegyenlet rendszer, ezért általános megoldása nem ismert, viszont néhány speciális esetben meg lehet oldani analitikusan is, amit neki hosszas vizsgálódás után sikerült is megtennie. Ezek után, bár már nekem mennem kellett volna lovagolni, mégis muszáj volt meghallgatnom az öreg elméletét. "Mert Gyurikám, szerinted melyik a legjobb ló az istállóban....? Hát erre nehéz volt válaszolnom, mivel abban az időben sok jó ló állt az istállóban, így hát hosszas tépelődés után ráböktem az egyikre.....Szerintem ez, Feri bácsi...!...Az öreg a fejét csóválta a válaszom hallatán. Nem így van Gyurikám...! Szerintem ez, és rámutatott az istálló legsemmirekellőbb lovára. Csodálkozva húztam fel a szemöldököm, amikor belekezdett a bizonyítási eljárásba. Nézd meg azoknak a lovaknak az alját. Mindegyiknél úgy néz ki mintha felrobbantották volna, összevissza van szarva, ki kell dobni az egészet. Ezzel szemben nézd meg azt amelyiket én mondtam, az mindig egy helyre szarik, és szép rendben tartja a bokszát...Na ugye látod, hogy ez a legjobb ló az istállóban....!....."..... És mivel nem álltam azon a szinten, hogy meg tudtam volna cáfolni az öreg elméletét, igazat adtam neki, és kimentem lovagolni. Később többször is felterjesztettem az öreget Nobel-díjra, de válaszra se méltattak....Persze tudtam én, hogy már akkor is mindenhol a protekció számított, az öregnek meg nem volt egy ismerőse sem a bizottságban...

Szólj hozzá