2013. júl 01.

Vannak-e suttogók....?

írta: Panyi György
Vannak-e suttogók....?

     A kérdésre természetesen nem tudom a választ, és talán néha úgy tűnik mintha nem szeretném őket, pedig szó sincs róla, csupán amióta lovakkal foglalkozom, még nem találkoztam eggyel sem. Szkeptikus vagyok mert jó néhány olyan helyen dolgoztam, ahol azokra a képességekre amiket állítanak magukról nagy szükség lett volna, mégsem találkoztam velük annak ellenére sem, hogy ezeken a helyeken bizony nagy pénzeket fizettek. Szkeptikus vagyok azért is mert a háború előtt amikor még méreténél fogva a hadsereg határozta meg a lovakkal való bánásmód és a lovaglás szabályait a civil életben is, (nem kötelezően kellett használniuk ezeket a szabályokat, de miután működőképesek voltak átvették azokat) suttogókról azonban nem lehetett hallani, pedig a hadseregnek igencsak érdekében állt a jó képességű lovas szakemberek alkalmazása, hiszen olykor az életük múlt a szakértelmükön. Szkeptikus vagyok, mert akik azt állítják magukról, hogy tudják amit tudnak, ezt a tudást leginkább tanfolyamokon pénz ellenében szerezték be, ahol nincs más kritériuma a tudás átadásának, minthogy befizeti az ember a meghatározott összeget. Itt bizonyára vannak kivételek is bár még nem találkoztam olyannal sem, aki évtizedek óta ebből él, (itt konkrétan arra gondolok, hogy az ember hosszú időn keresztül abból él, hogy eladja a tudását olyan lótulajdonosoknak, akiknek erre a tudásra szüksége van) és azt állítja magáról, hogy suttogó. Aztán szkeptikus vagyok azért is mert a suttogás valahogyan összekötődik a "natural horsemanshippel", akik sajnálatos módon (bizonyára vannak itt is egészséges kivételek) gyakran állítják magukról, hogy olyat tudnak amit a "horsemanship" rosszul vagy éppen egyáltalán nem tud, pedig az NH nem eredhet másból mint a horsemanshipből, mellesleg azt tartom, hogy csak horsemanship létezik, tehát vagy tudja valaki jól csinálni vagy nem, teljesen mindegy, hogy minek nevezi. Azt pedig mindig a ló dönti el, hogy jól csinálja-e valaki vagy nem. Nem utolsó sorban az úgynevezett "horsemanshipnek" több ezer éves múltja van, jó néhány vihart megélt, a használható tudás pedig fenn maradt. A suttogásnak tudomásom szerint csupán évtizedekben lehet mérni a fennállását, és még sohasem méretett meg háborúkban, nagy viharokban. Szkeptikus vagyok azért is mert azt tapasztalom lépten nyomon, hogy a suttogók nagyon felelőtlenek, és bár felelőtlenségük a tapasztalatlanságukból ered, azt mindenféleképpen el lehetne várni a tanfolyami oktatóktól, hogy kihangsúlyozzák a kantár nélküli lovaglás az arénába tartozik, nem pedig azon kívülre. Na most aztán foghatom a fejem, hogy nem tanultam meg rendesen lovagolni, hiszen minden valamire való suttogó nyereg és kantár nélkül adja elő a mutatványát, kint terepen is. Lehet vele találkozni nap mint nap.  Ez egészen addig fog tartani amíg mondjuk nem támadják meg a lovat a böglyök, vagy nem ijed meg valamitől ( erről is váltig állítják mindig, hogy az ő lovuk soha semmitől meg nem ijed, pedig sajnos ez is csupán a tapasztalatlanságot tükrözi ) aztán tragédia nem történik, pontosan úgy mint minden évben amikor megvadult lovak elszaladnak az autópályán, vagy bárhol máshol. Láttam már Kalocsán a világ legszelídebb lovát beleszaladni a tömegbe, mert  leesett róla a lovasa. Van fenn a Youtube-n egy videó amikor a hölgy egy csődörrel nyereg és kantár nélkül ad elő egy csodálatos kűrt, a ló mindent tökéletesen végrehajt. Mentek is a kommentek, hogy na tessék, minek a nyereg meg a kantár mikor megy ez anélkül is. Így igaz, azonban amellett mindenki elsiklott, hogy a lóval felkantározva ment be az arénába, és miután végzett, felkantározva hagyta el azt. Gondolom ők tudtak valamit amit a kommentelők nem. Ezt a valamit úgy hívják tapasztalat. Végül nézzük meg ezoterikus vonatkozásában a suttogást, mert éppen egy olyan tudásról lenne szó amire nem mindenki képes (én sem) annak okán, hogy az állatokkal való beszélgetés nem mindennapi dolog ( azért nem kommunikációt írtam mert minden lovasember jól kommunikál a lovakkal ). Na mármost ha ez egy ezoterikus jellegű tudás, akkor miért vannak suttogók ezrével a világon ? Az ezotéria titkos tanokra használt kifejezés, amely tanok csak beavatott személyek számára elérhető tudást jelent. Hát szerintem ez nemigen állja meg a helyét a suttogás tekintetében. Szóval szkeptikus vagyok, ám ennek ellenére nem utasítom el a létezését, sőt reménykedem benne, hogy igenis létezik. Csakhogy erre a tudásra meg kell érnie az embernek, mert ha éretlenül használná, az a visszájára is fordulhat. Ehhez a reményhez nekem egy a Tao te kingben (Az út és erény könyve) található mondás szolgáltatja a hitet, nevezetesen " aki tudja nem mondja, aki mondja nem tudja".... Szeretném, ha ehhez minél többen hozzászólnátok, anélkül, hogy bármi is fröcsögne. Én azt tartom, hogy hibát senki sem akarattal követ el, csupán hiányzik a tapasztalata a jó megoldáshoz. Ezt nem róhatjuk fel neki, hiszen mi is az elkövetett hibáink által lettünk azok akik vagyunk. Szeretném azt is ha mi lovasok ( hajtók, cowboyok, díj-és ugrólovasok, horsemanshipesek és natural horsemanshipesek, zsokék és ügetősök, táv- és hobbilovasok, szabadidomítók, suttogók és még sokan mások), függetlenül attól ki hol tart az útján, megadnánk a tiszteletet egymásnak mint ember, hiszen nem feledhetjük lovasemberré csak emberként válhat az ember.....!

Szólj hozzá

lovas életérzés suttogás lovasélet Panyi György blogja ÖregSam blog suttogók Az öreg lovas életszemlélet