2013. ápr 03.

Még Írországban....

írta: Panyi György
Még Írországban....

....... , az egyik ír ismerősöm újságolta, hogy amikor kiment a lovaiért a karámba, vitt nekik répát, egyet-egyet. Igen ám, de a fiatal kanca, mivel nem ő kapta a másikat is rárúgott . Nem a másik lóra, hanem a hölgyre, akiről szó van. Nem tudja most mitévő legyen, hiszen gyűlöli az erőszakot.

Én tudom, mit tettem volna, de inkább hallgattam. Ehelyett elmondok egy történetet, abból kitűnik, én mit tettem volna, illetve, vajon megtörtént volna velem is ? A helyszín Németország, az első munkahelyemen, egy lókereskedőnél, aki vágólovakkal üzletelt. Lengyelországból hordta be a vágólovakat . Nekem kellett a lehető legrövidebb úton lovat faragni belőlük. Volt ott egy sárga ló, ami nagyon jól nézett ki, de kicsit ideges volt. Gondoltam, ez már biztosan sokat kaphatott, ezért megpróbáltam kockacukor révén, kicsit összebarátkozni vele. Bementem hozzá a boxba, és nyújtottam a cukrot neki.

Egy darabig gyanakvóan állt a sarokban, majd egyre közelebb jött és elvette a cukrot a kezemből, majd a következőt és a következőt, egészen az utolsó szemig. Amint elfogyott, kereste a zsebemben a kezemben és mindenütt, de nem volt több. Egyre agresszívebben lökdösött, s mivel nem kapott többet, egyszerre megpördült és két lábbal olyat rúgott mellém a falba, hogy lepergett a vakolat. A modern pszichológia azt tartja, ahhoz, hogy egy gyermekből normális felnőtt legyen, két dolognak feltétlenül jelen kell lennie. Igen jól tudod, az egyik a szeretet, és lehet, hogy meg fogsz lepődni, a másik a félelem.
Tudniillik, ha nem félsz a tűztől, vagy az oroszlántól, vagy éppen attól, hogy ha lopsz börtönbe kerülsz, vagy attól, ha elveszed valakinek az életét azért nagyon súlyos büntetés jár, akár halál is, akkor képtelen vagy szocializálódni, együtt élni a többi emberrel.

A lónál sincs ez másképp, meg kell tanulnia mit szabad tennie, s mit nem szabad, hiszen együtt kell élnie az emberrel. Én világéletemben ezen a nyomon haladtam . Azt gondolom ezek után el tudod dönteni, hogy én mit tettem illetve mit tettem volna a hölgy helyében. Az persze, hogy ezeket a ismereteket valaki hogyan tudja használni, múlik az illető lelkiismeretén és az emberségen is.
Aki hagyja, hogy a barátai illetve rokonai, gyerekei a fejére ......nak, az a lóval sem fog tudni dűlőre jutni. A lónak tisztelnie kell az embert, az embernek viszont a lovat. Az embernek úgy kell viselkednie a lóval, hogy annak legyen miért tisztelnie.

Szólj hozzá