2018. okt 24.

Mit jelent a lovaglásban a "beköpi a gyertyát", illetve a "csúszik a kuplung" kifejezés

írta: Panyi György
Mit jelent a lovaglásban a "beköpi a  gyertyát", illetve a "csúszik a kuplung" kifejezés

      Hát kérem szépen, már nem mindenki emlékszik a magyar közutak félelmetes rémére a Trabantra. A Trabant egy olyan autó volt, amit kétütemű benzinmotor hajtott, minek a gyújtását, a hengerfejbe csavart gyújtógyertyával oldották meg, amit egy alaplapra szerelt elektromos kütyü vezérelt. A kifinomult cucilista technika azonban elég tökéletlenre sikeredett, és ha a gyújtás elállítódott - ami gyakran megesett -, akkor a motor "beköpte a gyertyát", és nemes egyszerűséggel megállt. Ezt a párhuzamot vélték elsőként az ugrólovasok felfedezni, s kezdték el a kifejezést akkor alkalmazni, amikor a lovuk az akadály előtt megállt, esetleg félre ment. A lónál ugyanaz volt a javítási lehetőség, nevezetesen a gyertyát kipucolni, érintkezőket lesmirglizni, az alaplapot a főtengelyen lévő jelöléssel összeállítani, és már lehetett is tovább menni. A Trabantnál egy parkolóban is elvégezhető volt a művelet, míg a lónál a versenybírók nemigen szerették, ha bent a pályán kezdett el az ember gyújtást állítani, így azt vagy előtte kellett még a szervizben megoldani, vagy a verseny után, azonban ott már csak a teljes szerviz jöhetett szóba, ami a zsírzást, olajcserét is magába foglalta. Régebben gyakran előfordultak olyan szerelők, akik felírták ugyan, hogy mindenből újat tettek, a tujaj ki is fizette, aztán a versenyen mégiscsak beköpte a gyertyát, és megállt. Ilyenkor az volt a teendő, hogy a kurblit elő kellett venni (a régebbi Trabantokhoz még járt), és a kurblival először a "szerelőt" kellett beállítani, majd utána a lovat a "szerelővel" beállíttatni. Vizesároknál is kísértetiesen hasonló volt a helyzet, ha a Trabantnak alulról beázott a gyújtása (mert mondjuk áthajtott egy pocsolyán), akkor ki kellett szárítani, újraállítani, és lehetett tovább menni. Amennyiben ez a pályán történt, annyi különbség volt, hogy a lónak sokszor már a vizesárok előtt beázott a gyújtása, és teljesen elállítódott az alaplap. Ha szerencséd volt, és csak benedvesedett, akkor második próbálkozásra még nagy köhögve, pöfögve, füstölögve át lehetett hajtani a vízen, de azért otthon így is újra kellett állítani az egészet, komplett gyertyacserével egyetemben. A Trabantnál, ha nem jól sikerült a bejáratás, akkor 70 000 km-nél már ki kellett cserélni a főtengelyt, mert beállt a motor. A lónál szintén ez volt a helyzet, a helytelen bejáratás miatt korábban mentek tönkre a lovak, ezért a 10 év feletti lovak akkoriban már nem számítottak fiatalnak, míg ma egy 10-12 éves ló ereje teljében van. Volt még egy másik típushibája is a Trabantnak, tudniillik a kuplung hamar leégett, és ilyenkor a két megégett kuplungtárcsa olyan lett mint az üveg, ezért nem tapadtak össze rendesen, így a Trabant nem úgy gyorsult ahogy kellett volna, illetve tulajdonképpen egyáltalán nem gyorsult. A lónál ugyanezt mondták ha nem ment előre, ergo nem tudtál jó távolságot lovagolni. Ebben az esetben, amikor kijöttél a pályáról, az öregebb szakik rögtön megkérdezték: "-Na, mi van öcsém, tán csúszik a kuplung".....? Nyilván a kuplungot is be lehetett állítani, lónál meglehetősen egyszerű volt, csak le kellett szólni a gépháznak...! Ha ez nem használt, akkor teljes kuplungcsere, és nagyon kellett ügyelni arra, hogy a kuplungpedál holtjátékát jól állítsuk be, mert ha nagyon fent fogott a kuplung, akkor könnyen lefulladt, természetesen általában az ugrás előtt, ha meg nagyon lent fogott, akkor meg előbb utóbb újra elkezdett csúszni a kuplung, amitől megszűnt a motorfék, és az a helyzet állt elő, hogy amikor már épp azt hitted, hogy elindul az ugrásra, na pont akkor állt meg. Szóval érteni kellett hozzá, könyvből nem lehetett állítgatni, hanem csak a hangokra finoman figyelve szabadott finom kézzel, szemmel alig láthatóan állítgatni. A gyakorlottabb szakik menet közben is el tudták végezni a finomhangolást, illetve az összehangolt kéz és lábmunka (kuplung, gáz, fék, sebességváltó, irányjelző, egyéb kapcsolók) eredményeként, az 130-as Trabanttal, el tudtak menni olykor 150-en is......hihihi.....!  

Szólj hozzá