2017. dec 05.

Lépjünk félre az útból....!

írta: Panyi György
Lépjünk félre az útból....!

       Mindenekelőtt szeretném kijelenteni, hogy szeretem a lovakat és általában a legtöbb állatot. Szeretem a lovaglást, szeretem a lovasokat, szeretem az embereket, és elszomorít az a helyzet, hogy lovasok lovasokkal, vérre menő vitákat vívnak, és ha már vívnak, akkor sebeket is ejtenek, mert hát a vívás arról szól. Amikor 1991 január 14-én elindultam Németországba azt gondoltam, hogy most már kinyílt előttünk az út, és néhány évtized elteltével utolérjük a nyugatot a lovaskultúra tekintetében. Amikor 1997-ben hazamentem, már tudtam, hogy ez nem így lesz, ám nem láttam az okát, hogy miért van ez így. Sok okot lehetne felsorolni, ami gátolja egy igazi pezsgő lovaskultúra kialakulását, ám én csak egyetlenegyet emelnék ki. A Gyűrűk urában volt egy gyűrű, amelyik mindenek felett állt, s nálunk magyar lovasoknál is van egy ilyen gyűrű, ha csak jelképesen is. Ez a gyűrű pedig a megosztottság. Amit az egyik épít azt lerontja a másik, soha nem lehet jó az amit a másik oldal képvisel. Ezért tartunk ott, ahol tartunk. Pedig csak le kellene ülni egy asztalhoz úgy, hogy a politika be ne tehesse a lábát, és vitatkozni lovas a lovassal, meggyőzni a másikat érvekkel és tapasztalatokkal. Nem hinném, hogy jó irány lenne bármikor is, hogy az államra várjunk, hogy az majd megoldja a problémánkat. Nem hinném, hogy miattunk lovasok miatt közlekedési szabályokat kellene módosítani. És nem hinném azt sem, hogy így reménye lehetne egy széles bázison alapuló magyar lovaskultúrának. És tudod, ebben az a legfájdalmasabb, hogy ennek az akadálya mi magunk vagyunk....! És ha ez így megy tovább, akkor ne legyen kétséged afelől,  hogy nemsokára elérjük azt a pontot, ahonnan már nem lehet visszafordulni, tudniillik én azt biztosan tudom, hogy a lovak, és a lovaglás, csakis a lovasoknak fontos, senki másnak a világon, nincs gazdasági és semmilyen jelentősége, nem oszt nem szoroz. Szerinted mi okból lépne be valaki egy olyan táborba, ahol vagy az egyik, vagy a másik táborlakó gyújtja fel a tábort, és csak az a biztos, hogy a tábor égni fog....? Szóval (szerintem) nem mutogatni kéne a másikra, hanem elkezdeni valamit közösen, aminek később akár azt a nevet is adhatnánk, hogy (lovas) tömegsport...! Nem vagyok meggyőződve róla, hogy igazam van, de ha sok ember (lovas)kultúráltan elmondja a véleményét, abból csak össze lehetne mindig gyúrni valami használhatót....! Szerintem tegyük meg az első lépést, és lépjünk félre az útból....!

 

Szólj hozzá